Pochmúrny obraz o Slovensku aký kreslíme, možno nie je až taký pochmúrny

Autor: Lenka Eleková | 28.12.2014 o 18:47 | Karma článku: 5,66 | Prečítané:  1255x

Naša krajina je zaplavená sťažovaním. Sťažujeme sa na ekonomickú i politickú situáciu, počasie a svoju nespokojnosť vyjadrujeme verejne. Nie však v podobe niečoho užitočného, ale iba v kruhu svojich priateľov v miestnych lokáloch. Zabúdame však, že nie všetko je lepšie v cudzine.

 

Pred rokom som patrila k týmto ľuďom i ja. Nevedela som nájsť ani štipku dobrého v našej útlej krajine a ponáhľala som sa na ostrovy. Britské. Plná veľkých očakávaní som rýchlo pochopila, že život vystlaný na ružiach nemajú ani Briti. Hlavne čo sa týka vzdelania.

Vzdelanie, ktoré je základom pre lepší život a budovanie generácie, ktorá by sa mala postarať nie len o seba, ale i o tú predošlú.  Lenže ako je to dosiahnuteľné, keď lídrovia tejto budúcej generácie nemajú poňatia o ľuďoch menej peňažne zaobstaraných ako sú oni. Delenie podľa majetku zostalo vo vzdelávacom systéme. A ovocie to neprináša. Zatiaľ čo na väčšine našich škôl stretnete zmiešané triedy plné bystrých hláv, ktoré nepochádzajú len z tej malej, lepšie finančne zabezpečenej menšiny, v Británii to tak nefunguje. Dokážeme udržať rovnosť medzi žiakmi až kým dosiahnu vek dospelosti, čo je v porovnaní s Britmi úspech. Ich stredné školy sú rozdelené na tri až štyri skupiny, kde dve z nich sú nedosiahnuteľné, pokiaľ nemáte viac než 10-15 tísic libier pripravených vo vrecku.  Elitné univerzity môžu prehlasovať, že sa snažia dať každému šancu bez ohľadu z akého edukačného sektoru pochádza študent, no štatistiky neklamú. Väčšina študentov pochádza  z tých platených, súkromých škôl. Na Slovensku táto situácia ešte nenastala a ani v dohľadnej budúcnosti nenastane, pretože popularita súkromných škôl nedobehla gymnáziá, ktoré sa pýšia možno lepšími výsledkami ako tie anglické, ak by existovalo merítko na ich porovnanie. Tu na Slovensku sa pripravuje generácia, ktorá nebola izolovaná a ovplyvnená jednostrannými názormi. To, že žiaci v triedach pochádzajú z iných prostredí im ponúka jedinečnú šancu, o ktorú sú ich britskí rovesníci pripravení. Vyrastať medzi žiakmi, kde obdržať 1000 libier vreckového je normálne, ich môže pripraviť o empatickosť, ktorá by sa im inak zišla v univerzitnom prostredí. A tak nevediac o problémoch, ktoré môžu trápiť finančne menej zabezpečených, títo bývalí študenti zasadajú v parlamente a rozhodujú o živote ľudí, s ktorými možno ani neprihovorili.

Lenže peňažná izolácia nie je jediný problém, ktorému sme sa stihli ako krajina vyhnúť pri vychovávaní našich potomkov. Zmiešané školy, kde obidve pohlavia majú rovnakú šancu, sa môžu pýšiť skôr výhodami než nevýhodami. Namiesto toho, aby to slúžilo ako distrakcia, pomáha to zdravému psychickému rastu a pripravuje žiakov na skutočný život, ktorý ich čaká. To však na niektorých britských školách chýba. Čisto dievčenské a chlapčenské prostredie je tradíciou, ktorá tak skoro neskončí. Ich argumentom sú výsledky, ktoré by mali byť lepšie, ak sú  žiaci rozdelení. Na druhej strane, tieto školy vytvárajú prostredie, ktoré je  sotva podobné realite, ktorá ich čaká na univerzite. Týmto poskytujú žiakom kľudnejšie prostredie, ktoré sa však môže odraziť na ich spoločenskom správaní. Niektorí žiaci, či už dievčatá alebo chlapci majú ťažkosti na začiatku ich študentského života komunikovať prirodzene s opačným pohlavím. Na Slovensku sú však žiaci pripravení na tzv. skutočné prostredie už cez strednú školu za čo ich môžeme pokladať za psychicky zrelšími v porovnaní so žiakmi z britských škôl. Problém s komunikáciou buduje určitý obraz o opačnom pohlaví, ktorý môže viesť aj k nesprávnemu prístupu. Prispieva to k zväčšovaniu rozdielov medzi pohlaviami,  ktoré boli vždy  badateľné. Prečo by sme ich mali podporovať v 21. storočí, kde feminizmus a iné hnutia bojujú za ich zmenšovanie? I kvôli tomuto dôvodu by sme si mali ceniť vzdelávací systém, ktorý na Slovensku možno nie je až taký zlý. 

Na druhej strane, aj Angličania majú zopár vecí, ktorým by sme sa mali od nich priučiť. Spoplatnené vzdelanie je jedným z riešením, ako zlepšiť kvalitu najmä učebných pomôcok, ku ktorým nie všetky školy majú taký prístup, aký by potrebovali. Chýbajúce knižnice, nedostatok učebníc a iných materiálov je realita, s ktorou niektoré školy musia neustále bojovať a hľadať sponzorov. Avšak ak by školné malo byť zavedené, znamenalo by to väčšiu nevýhodu pre deti zo sociálne slabších rodín. Z toho dôvodu by sme mali hľadať iné riešenia ako sponzorovať školy bez toho, aby sme zaťažali žiakov a ich rodiny. 

Na záver by som však chcela pripomenúť, že napriek týmto nedostatkom, britské i slovenské vzdelanie je v niektorých prípadoch príliš rozdielne na to, aby sa vedelo posúdiť, ktoré je lepšie. Je však nutné pripustiť, že na Slovensku nie je všetko zlé a hodné stažovania sa. Síce sme  malá krajina a vo viacerých veciach sa máme ešte čo učiť, no týmto článkom som chcela dať do popredia výhody, ktoré si možno neuvedomujeme každý deň, no keď sa dostanete do určitého prostredia, ktoré je iné ako to domáce, začnete si tieto drobnosti všímať a zistíte, že predsa len máme pred sebou svetlú budúcnosť.  

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne, ponuku predložili Číňania a skupina slovenských miliardárov.

KOMENTÁRE

Ako o tridsať rokov rozvrátim našu spoločnosť

Moderné demokracie sa premenia na vlády starých.

SVET

Dôsledky talianskeho referenda pocíti celá Únia

Neúspešné talianske referendum vystrašilo trhy.


Už ste čítali?